2. Probleemsturing
Een handige manier om mensen te motiveren tot leren, is starten met een concrete probleemsituatie en die vervolgens gestructureerd uit te (laten) werken.
Hoe doe ik dat?
1. U gaat uit van uw eigen persoonlijke leerplan;
2. Vervolgens biedt u een entreetoets aan, waarmee u:
a) de student motiveert tot leren;
b) het beginniveau van de student vaststelt;
3. Daarna volgt een levendige praktijksituatie (casus), die
relevantie en belang van het onderwerp duidelijk maakt
en inzicht geeft in de wijze waarop men de gewenste
competenties kan verwerven;
4. Inhoudelijke informatie m.b.v. de webteksten en de
mogelijkheid te oefenen m.b.v. de bijbehorende VETO's;
5. Door het VETO-principe te combineren met uitwisseling
via Trybes, kunt u met vakgenoten reflecteren en
communiceren over bepaalde onderwerpen;
6. Een eindtoets, waarmee u:
a) eindniveau van de student vaststellt;
b) progressie meet t.o.v. entreetoets;
c) prestaties met (eind)certificaat beloont;
7. De mogelijkheid om zelf een ELO te maken om:
a) als student de docentrol te vervullen;
b) het ELO-concept te gebruiken als persoonlijk portfolio
of professioneel platform.
8. U sluit af met de vraag om feedback van de student.
Meer weten? Zie Inleiding
Nog meer weten? Zie ELO-Educatie: Probleemsturing